søndag 9. mai 2010

Mitt barndomsparadis :)


Forrige lørdag var jeg og min kjære ute og gikk tur, og jeg tenkte jeg skulle dele litt bilder med dere.


Hovedhuset på Tangen gård ble bygd i ca 1720, og i 1741 ble det anlagt en reperbane her, som leverte tauverk til sivile og militære flåter og til gruvene.




Etter ca 200 års drift ble Tangen Reperbane nedlagt i 1938.


Rundt gården og de store gressplene finner man Nidelva, og det finnes 3 brygger på eiendommen. Til gården hører det også med en verneverdig, privat kirkegård.




Jeg har vært så heldig at jeg har fått bo 5 av mine leveår på denne gamle gården, fra jeg var 2 år gammel til den sommeren jeg fylte 7 år.



Dette huset var det vi bodde i da jeg var liten.

Kan dere tenke dere noe mer fantastisk for en liten jente, enn å kunne vokse opp ved vannet, og med masse plass å utfolde seg på?




Helt siden jeg var liten har jeg sagt at jeg en gang skal kjøpe denne gården, og jeg slutter aldri å drømme om det.



Sommerhuset som før ble leid ut til feriegjester, kunne vært vårt hjem mens vi pusset opp hovedhuset. Men har man en sånn eiendom, er det egoistisk å holde det for seg selv. Så vi kunne arrangert selskaper, brylluper, overnattinger osv...



Tenk deg bare å være brud og komme ned denne allèen med hest og vogn.



Selskapet kunne blitt holdt på den gamle, sjarmerende låven.


Eller i hovedhuset bak disse glassdørene.....


......I gårdsplassen...




Eller på gresset ved elva, med lykter i trærne.

Ja, jeg er en evig drømmer, men dette stedet er det virkelig vanskelig å ikke drømme om.
Heldigvis har det de siste årene blitt litt mer fokus på stedet. I 1995/1996 ble deler av filmen "Gåten Knut Hamsun" filmet her, og Tangen Gård er filmens Nørholm.


I fjor var gården scene for noen av festivalen Canal Streets konserter, hvor blant annet Maria Mena og Hilde Louise Asbjørnsen opptrådte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar