tirsdag 14. desember 2010

Hjemmelagde karameller :)

I dag har jeg laget hjemmelagede karameller. Litt kliss, men de ble veldig gode :)

Og nå har endelig funnet noe å bruke denne koselige boksen til. Jeg kjøpte den nemlig i en delikatessebutikk da vi var i Roma i fjor høst. Min kjære samboer lo av meg som kjøpte godis kun for boksenes skyld, men etterpå fant vi ut at det slettes ikke var drops som var i denne boksen eller kjeks i den andre jeg kjøpte som det stod "Famous Farmhouse Cookies" på. Begge var nemlig fylt med geletopper, og under boksene stod det etiketter som opplyste om det.
Det var med andre ord MENINGEN at man skulle kjøpe boksene fordi de var fine, ikke fordi man hadde lyst på drops eller kjeks ;)


Nå kan jeg bruke det at jeg faktisk fikk bruk for en av boksen som en unnskyldning for å kjøpe en fin boks neste gang. Har nemlig litt dilla på bokser :)
Karamelloppskriften fant jeg på et forum på nettet. Husker ikke hvilket, men her er den iallefall:

50 g smør
200 g farin
2, 5 dl kremfløte
2 dl lys sirup
1 ts vaniljesukker

Bland alt i en stor gryte, og kok opp. La koke på middels varme uten lokk til massen blir lysebrun og litt tykkere.
Hvis massen koker i for kort tid, vil ikke karamellene stivne. Og koker den for lenge blir karamellene alt for harde.
For å sjekke at den er perfekt kan du dryppe et par dråper av karamellmassen i et glass med kaldt vann. Hvis massen er så stiv at du kan rulle en kule av den, er den tykk nok :)

Hell blandingen i en liten stekepanne, eller på litt bakepapir. Jeg brukte en rund kakeform, så mine biter ble ikke så fine på form, men man tar det man har ;)

Når massen er nesten helt avkjølt, ruter man den i passelige biter. Vent så til den er helt avkjølt før du deler den helt opp. Jeg satte formen i kjøleskapet et par minutter før, så var bitene lette å knekke fra hverandre.
Pakk inn i cellofan, eller oppbevar dem i en boks. Rist dem gjerne i litt melis først, så klistrer de seg ikke sammen :)

1 kommentar:

  1. Yuummiee dette ser godt ut!! Tror jammen jeg må prøve selv..;0) Boksen er bare nydelig og helt perfekt til formålet! Jeg kan helt klart se for meg et fremtidig drømmehjem i eiendommen du viser i innlegget under. Åååå, tenk så fint det hadde blitt!!!! Håper du har en superfin førjulsonsdag ;0) Klem fra meg

    SvarSlett